Σελίδες

ΟΠΑ1ΓΔ

ΟΠΑ1ΓΔ
Μέλη της ΟΠΑ1ΓΔ τη Σχολική χρονιά 2016-2017

Δευτέρα 18 Φεβρουαρίου 2013

ΚΠΕ Μακρινίτσας (Προετοιμαζόμαστε για την εκπαιδευτική επίσκεψη)


Το θέμα επιμελήθηκε η μαθήτρια της Ομάδας Περιβαλλοντικής Αγωγής: Χρυσάνθη Χανουμίδου, του τμήματος Γ4 Το Κ.Π.Ε. Μακρινίτσας βρίσκεται στην Κοινότητα της Μακρινίτσας Πηλίου στο Νομό Μαγνησίας. Ιδανική επιλογή στα πλαίσια του θεματικού - εναλλακτικού τουρισμού , όπως επίσης των εκπαιδευτικών - σχολικών εκδρομών . Απέχει από το Βόλο, την πρωτεύουσα του Νομού, 17 χιλιόμετρα μέσω Πορταριάς. Η Κοινότητα Μακρινίτσας είναι ένα παραδοσιακό πηλιορείτικο χωριό και εκτείνεται από υψόμετρο 350 – 850 μέτρα με πολλά κτίσματα παραδοσιακής αρχιτεκτονικής, αρχοντικά, εκκλησίες, βρύσες, λιθόστρωτα καλντερίμια, μέσα σ’ ένα καταπράσινο φυσικό περιβάλλον Τα προγράμματα του Κ.Π.Ε. Μακρινίτσας 1ο: «Η πηλιορείτισσα γιαγιά θυμάται … βότανα δια πάσαν νόσον» Στους στόχους του προγράμματος είναι να αποκτήσουν οι μαθητές βασικές γνώσεις για τα αρωματικά και φαρμακευτικά φυτά, να τα παρατηρήσουν στο περιβάλλον που φύονται και να μάθουν να τα διακρίνουν με βάση τα ειδικά χαρακτηριστικά τους, να διδαχθούν τις πολλαπλές χρήσεις τους, τη σπουδαιότητα και τις ευεργετικές τους ιδιότητες, να ευαισθητοποιηθούν στο θέμα της προστασίας τους, να επικοινωνήσουν με τους κατοίκους του χωριού και να γνωρίσουν στοιχεία από την οικονομική και κοινωνική ζωή τους.
Οι μαθητές συμμετέχουν στη διαδικασία υλοποίησης του προγράμματος δρώντας ομαδικά ή ατομικά σε δραστηριότητες που προσαρμόζονται στην ηλικία τους όπως, χρήση εποπτικού – πληροφοριακού υλικού (διαφάνειες- κάρτες), εργασία στο πεδίο, με συνεντεύξεις, συλλογή βοτάνων, φωτογράφηση, συμπλήρωση φύλλων εργασίας, δημιουργική δραστηριότητα στο Κ.Π.Ε. (ζωγραφική, κολλάζ κ.λ.π.) και παιχνίδια. Επιπλέον γεύονται αφεψήματα, παρουσιάζουν τις εργασίες τους και αξιολογούν το πρόγραμμα. 2ο : «Τουριστικές διαδρομές στη φύση και στην παράδοση του πηλιορείτικου χωριού» Το 2ο πρόγραμμα στοχεύει στο να γνωρίσουν πραγματικά οι μαθητές χαρακτηριστικά στοιχεία ενός παραδοσιακού οικισμού, σε συνδυασμό με το φυσικό του περιβάλλον, να αποκτήσουν βασικές γνώσεις στο να διακρίνουν την πολλαπλή αξία τέτοιων οικισμών και του ευρύτερου φυσικού τους περιβάλλοντος, να συνειδητοποιήσουν την ανάγκη σεβασμού και προστασίας αυτής της κληρονομιάς, να γνωρίσουν τις οικονομικές δραστηριότητες του χωριού και τη σχέση του με τον τουρισμό, να διακρίνουν, να εκτιμήσουν και να προτιμούν τα τοπικά προϊόντα, να αντιληφθούν ότι ο τουρισμός μπορεί να συνδυάσει την ψυχαγωγία με την απόκτηση γνώσεων για τη φύση και την παράδοση, να βιώσουν σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο τη σημασία των εναλλακτικών μορφών τουρισμού. Οι μαθητές προσεγγίζουν τους στόχους αυτούς μέσα από τη γενική ενημέρωση που τους γίνεται αρχικά από τα μέλη της Παιδαγωγικής Ομάδας του Κ.Π.Ε., την προβολή βιντεοταινίας με θέμα τη Μακρινίτσα και την προβολή σλάιντς για τα επιμέρους θέματα (φυσικό περιβάλλον – αρχιτεκτονική παράδοση – αγροτικό σπίτι – οικονομικές δραστηριότητες). Χωρισμένοι σε 4 ομάδες, για τα επιμέρους θέματα, περιηγούνται στο πεδίο και συγκεντρώνουν υλικό και στοιχεία με τη χρήση χαρτών, ερωτηματολογίων και φύλλων εργασίας, με επίσκεψη σε ένα αγροτικό σπίτι, στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης της Μακρινίτσας, σε καταστήματα, παραδοσιακοί ξενώνες του Πηλίου κ.α. Επιστρέφοντας στο Κ.Π.Ε. επεξεργάζονται το πληροφοριακό υλικό τους, ζωγραφίζουν ή κάνουν συνθέσεις, παρουσιάζουν τις εργασίες τους με τρόπους που επιλέγουν και αξιολογούν το πρόγραμμα. 3ο : «Μια μέρα στο μουσείο …» Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα αξιοποιεί τις δυνατότητες που προσφέρει η Μακρινίτσα για μια επίσκεψη στο χώρο του Μουσείου Λαϊκής Τέχνης και Ιστορίας του Πηλίου ή η Ανακασιά – συνοικία του γειτονικού Δήμου Ιωλκού – με το Μουσείο Θεόφιλου. Στόχος του προγράμματος είναι να γίνει πράξη η σύγχρονη αντίληψη για τη μουσειακή εκπαίδευση που θέλει τα Μουσεία σ’ ένα ζωντανό διάλογο με τους επισκέπτες –μαθητές. Αυτός «ο ζωντανός διάλογος» μπορεί να προσφέρει γνώση, ευκαιρία για δημιουργική δράση, χαρά και γνώση για την εξέλιξη του ανθρωπογενούς αλλά και του φυτικού περιβάλλοντος από το παρελθόν μέχρι και σήμερα. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει υποδοχή των μαθητών στο Κ.Π.Ε, ξενάγηση, εκπαιδευτικά παιχνίδια, δημιουργική έκφραση (ζωγραφική, κατασκευές κ.α.). Στους μαθητές μοιράζεται τετράδιο μελέτης στο Μουσείο που χρησιμοποιείται πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την επίσκεψη τους σε αυτό. 4ο : «Οι κρήνες της Μακρινίτσας» Το πρόγραμμα αυτό έχει στόχο να γνωρίσουν οι μαθητές ό,τι έχει σχέση με το νερό στον πλανήτη μας (κατανομή των νερών, είδη του νερού, ο κύκλος του νερού στη φύση, το πρόβλημα της λειψυδρίας, της ρύπανσης κ.λ.π.), να συνειδητοποιήσουν τη σημασία του νερού για τη ζωή όλων των οργανισμών, να γνωρίσουν τα έργα- κατασκευές του ανθρώπου για την εξασφάλιση του νερού στις πόλεις και τα χωριά (συστήματα άρδευσης –ύδρευσης) . Προκειμένου για το Πήλιο και τις Κρήνες της Μακρινίτσας στόχος είναι: να γνωρίσουν τις κρήνες ως σημαντικό στοιχείο της αρχιτεκτονικής παράδοσης του χωριού, αλλά και της αισθητικής του χώρου, να γνωρίσουν την υποδομή- μορφή- χωροθέτηση και οργάνωση του δικτύου ύδρευσης – άρδευσης του χωριού που στην ιστορική εξέλιξη του οικισμού αποτελούσε το μέσο διαχείρισης – διανομής του πολύτιμου αγαθού, του νερού και επομένως να συνειδητοποιήσουν τη σημασία της παρουσίας και λειτουργίας των κρηνών στη ζωή των ανθρώπών, στο παρελθόν, αλλά και σήμερα. Οι μαθητές στο σύνολό τους, στη διάρκεια του προγράμματος, έχουν μια βασική ενημέρωση με παράλληλη χρήση σχετικών διαφανειών και στη συνέχεια χωρισμένοι σε ομάδες για δραστηριότητες, όπως η συμπλήρωση φύλλων εργασίας, η περιήγηση «στους δρόμους» των κρηνών, οι συνεντεύξεις με τους κατοίκους του χωριού, η δημιουργική έκφραση και η παρουσίαση, προσεγγίζουν το θέμα με ποικίλους τρόπους. Χρονοδιάγραμμα και στάδια υλοποίησης των προγραμμάτων 08:30 – 08:50 Υποδοχή – Ενημέρωση για τις δραστηριότητες του Κέντρου και την Π.Ε. 08:50 – 09:30 Γενική θεωρητική ενημέρωση των μαθητών για το πρόγραμμα που θα συμμετέχουν στην κεντρική αίθουσα εκδηλώσεων του Κέντρου. Προσεγγίσεις γνωριμίας μαθητών – εκπαιδευτικών του Κέντρου. Τυχαία κατανομή των μαθητών σε 4 ομάδες. 09:30 – 10:30 Συγκέντρωση της κάθε ομάδας σε ιδιαίτερη αίθουσα εργασίας. Ενημέρωση της κάθε ομάδας από υπεύθυνο εκπαιδευτικό του Κέντρου για το επιμέρους θέμα του προγράμματος που θα ασχοληθεί Χάραξη στρατηγικής τρόπων δουλειάς της ομάδας. 10:30 – 10:50 Διάλειμμα 10:50 – 12:30 Έξοδος των ομάδων στο πεδίο εργασίας τους στην περιοχή της Κοινότητας Μακρινίτσας για παρατήρηση και καταγραφή στοιχείων του προγράμματος που προβλέπονται για την κάθε ομάδα. 12:30 – 13:30 Επιστροφή των ομάδων στις αίθουσες εργασίας. Οι μαθητές των ομάδων συζητούν, επεξεργάζονται, κατανοούν και συνθέτουν μέσα από διάφορες προσεγγίσεις τις πληροφορίες από το πεδίο. Προετοιμάζουν την παρουσίαση της δουλειάς της ομάδας τους. 13:30 – 14:30 Παρουσίαση των εργασιών της κάθε ομάδας στις υπόλοιπες στην κεντρική αίθουσα εκδηλώσεων του Κέντρου. Έκθεση των έργων των μαθητών. 14:30 – 14:40 Συμπλήρωση φύλλων αξιολόγησης του προγράμματος από μαθητές και συνοδούς εκπαιδευτικούς. 14:45 Αποχαιρετισμός – αναμνηστικές φωτογραφίες. Ολοκλήρωση της υλοποίησης του προγράμματος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου